Wednesday, December 22, 2010

mate ikan !

adeh ! tetibe rase macam ade sesuatu pada bibir nie..
kalo da rase ade bende.. saya suke nak gigit2 bibir nie 
terutama kat tempat tumbuh bijik tuh..
makin sakit makin sedap plak..
huhuhu saya rase orang laen pon ade habit macam nie jugak..
mase nak sarapan pagi tadik.. akak goreng mee...
 family saya bese laa.. 
makan mesti nak pedas.. huh ! mengancam jer rase.. 
pedas yang pedih..
 namun makan punyer psal..
aku gagahi jua huk3.. 
adalah cikit 

Ulser mulut berlaku lazimnya disebabkan oleh beberapa sebab seperti kekurangan zat besi, folik asid dan vitamin B 12, kurang daya tahan badan, bakteria, faktor keturunan dan mungkin juga disebabkan oleh oleh sebab-sebab yang tidak diketahui.
Biasanya ulser mulut akan dicirikan dengan kemerahan sekitar kawasan gusi di dalam mulut dan berlarutan sehingga kira-kira seminggu atau dua minggu.
Untuk menangani masalah ini, penjagaan mulut adalah amat diperlukan. Kebersihan gigi perlu sentiasa dijaga, dan amalkan juga pemakanan yang sihat. Elakkan juga pengambilan makanan yang pedas atau jus-jus yang masam.
Pesakit juga boleh menyapu gel atau krim penahan sakit.Sekiranya ulser tidak sembuh sehingga kira-kira dua minggu, saya nasihatkan anda untuk mendapatkan rawatan susulan daripada doktor pergigian bagi memastikan bahawa anda tidak menghadapi masalah lain.
 info nie dari http://sangmentari.wordpress.com/2010/07/10/mata-ikan-ulser-mulut-menyakitkan/




No comments:

Post a Comment